Du har rätt att returnera din vara inom
14 dagar från det att du mottagit Bromsbelägg till Bromsar
Mer
Följande betalningsmetoder finns tillgängliga in vår Bromsbelägg till Bromsar webbutik
Mer
Efter du gjort din beställning i vår Bromsbelägg till Bromsar butik, kan du välja fraktsätt:
Mer
Ange din e-postadress och lösenord
Har du inget konto på EURObildelar.se? Registrera dig dig på mindre än 1,5 minuter
Bromsbeläggens funktion och livslängd
Alla fordon har bromsskivor och bromsbelägg varav bromsbeläggen kan också kallas för bromsblock. De sitter fast på bromsoket och vid inbromsning så trycks de mot skivbromsen så att varvtalet sjunker hos fordonet. Bromsbeläggen är förbrukningsvaror vilket innebär att de måste bytas ut vid jämna mellanrum, just för att de slits ut när de trycks jämt och ständigt mot bromsskivorna. Så, när bör du byta ut bromsbeläggen på din bil? Bromsarna, som sitter på främre axeln, utsätts ständigt för slitage och bör bytas ut efter varje 30 000-45 000 km i körsträcka. De bakre bromsbeläggen påfrestas mindre och behöver bara bytas ut efter varje 60 000 km i körsträcka. Notera följande dock: ju mer bromsbeläggen slits ut ju mindre effektiva blir de, så bättre att du byter ut dem oftare än rekommenderat. Ledande tillverkare av denna bildel är bland annat TRW, JURID, VALEO, BOSCH, BREMBO, LPR och NK.
Så vet du om bromsbeläggen måste bytas ut?
Moderna fordon utrustade med bromsbelägg är också utrustade med en indikator som signalerar dig när du ska byta ut bromsbeläggen. Denna slags indikator för slitage är en sensor som är kopplad till kablage och när den kommer i kontakt med bromsskivan så inträffar en jordkontakt och ljus lyser upp på instrumentbrädan. Beläggen kan bytas ut utan att behöva byta ut själva skivan men om bromsskivan måste bytas ut innan beläggen är utslitna så måste du byta ut både beläggen och skivorna för säkerhetens skull. Byt alltid ut bromsbeläggen parvis eftersom prestandan annars kommer att vara för annorlunda och kan orsaka dödsfall.
Byta ut eller laga bromsbelägg
Det är sällan du behöver köpa fullständigt originella nya bromsbelägg men du vill se till att du följer EU-kraven som gäller när du investerar i nya bromsbelägg. Detta betyder att de bara får avvika med +/- 15% vad beträffar nötningshastigheten. Dessutom måste den nya reservdelen komma i förseglad skyddslåda och fordonet som den passar måste synas utanpå kartongen. Ett stort E bör också kunna upptäckas som antyder dess testnummer. Till sist så får inga bromsbelägg innehålla ämnet asbest.