Du har rätt att returnera din vara inom
14 dagar från det att du mottagit Glödstift till Motor
Mer
Följande betalningsmetoder finns tillgängliga in vår Glödstift till Motor webbutik
Mer
Efter du gjort din beställning i vår Glödstift till Motor butik, kan du välja fraktsätt:
Mer
Ange din e-postadress och lösenord
Har du inget konto på EURObildelar.se? Registrera dig dig på mindre än 1,5 minuter
Glödstift - funktion och ledande tillverkare
Till skillnad från en bensinmotor, antänds inte bränslet i förbränningskammaren hos en dieselmotor genom ett tändstift. Istället drives dieselmotorn enligt principen för självantändning, där bränsle sprutas in den uppvärmda förbränningsluften som genom komprimering antänds av den höga temperaturen. I drifttillstånd, bidrar den frigjorda förbränningsvärmet från processen till varje påföljande antändning. I kallt tillstånd av motorn, är resultatet av kompressionens värme inte alltid tillräcklig för antändning. Av denna anledning, har dieselmotorer glödstift, som när motorn är kall ökar temperaturen, vilket säkerställer en säker start. En glödstift är, i princip, ett elektriskt värmeelement som omvandlar elektrisk ström till värme. Moderna glödstift kan värma upp till 1000 ° C och ännu mer på sekunder, så att den ursprungliga minutlånga föruppvärmningstiden, som är gemensam för äldre dieselmotorer, kan minskas till några sekunder. Man skiljer i allmänhet mellan metall och keramiska glödstift. De senare har en värmeslinga, som omsluts av kiselnitrit, och kan nå mycket höga temperaturer. Kända tillverkare av glödstift är BOSCH, Champion, NGK, BERU, VEMO, DENSO eller FEBI BILSTEIN.
Hur länge livslängd ett glödstift normalt är
På grund av åldrande på grund av att materialet ständigt exponeras för höga temperaturer, minskar kraften i glödstiftet mer och meroch så småningom leder det till verkningslösa tändstift, vilket återspeglas i dåligt kallstart av motorn, och extremt rökiga avgaser. Även ett ovanligt högt motorljud kan vara en indikation på felaktiga glödstift. En konkret livslängd är svår att bestämma, eftersom det i hög grad är beroende på användningen av glödstiftet och kallstartfrekvens. För Bosch glödstift, rekommenderar tillverkaren ett underhållsintervall på 80.000 till 100.000 kilometer. Kontroll av ett glödstift kan göras genom att mäta motståndet, ett högt motstånd (ingen kontinuitet) indikerar ett defekt glödstift.
Byta ett defekt glödstift. Var kan jag beställa billigt på nätet?
Ett glödstift kan du själv byta med viss skicklighet, på samma sätt som ett tändstift. Det defekta glödstiftet måste helt enkelt skruvas ur med ett lämpligt hylsnyckel och bytas efter du tagit bort plugglocket. Köp nya billiga glödstift för din dieselbil i EURObildelar.se - webbutik. Du kan också hitta andra originalreservdelar till många bilmodeller.