Du har rätt att returnera din vara inom
14 dagar från det att du mottagit Kopplingsvajer till Koppling / delar
Mer
Följande betalningsmetoder finns tillgängliga in vår Kopplingsvajer till Koppling / delar webbutik
Mer
Efter du gjort din beställning i vår Kopplingsvajer till Koppling / delar butik, kan du välja fraktsätt:
Mer
Ange din e-postadress och lösenord
Har du inget konto på EURObildelar.se? Registrera dig dig på mindre än 1,5 minuter
Kopplingsvajerns funktion och uppgift
Det är kopplingen som överför och stänger av kraftöverföringen mellan motorn och växellådan vid start och vid växling, genom att du trycker ner kopplingspedalen eller kopplingen. Kraften som verkar på pedalen överförs antingen hydrauliskt eller mekaniskt till kopplingen. Mekanisk metod använder sig av en vajer. Pedalen trycks då ner och vajern dras åt. Den är kopplad till andra änden av kopplingsspaken som i sin tur påverkar urtrampningslagret och därefter kopplingen. Med tid så slits vajerns material ut och då kommer du att behöva byta ut den. Under tiden den slits ut så måste du justerar dess position för att alltid ha en viss spänning vilket justeras genom att justera dess längd. Vissa vajrar har automatisk längdjustering för att du själv inte ska behöva pyssla med detta manuellt hela tiden. Som tur var så är många vajrar längre än vanligt så de kan justeras längre innan de måste bytas ut helt och hållet. Kända tillverkare av kopplingsvajrar inkluderar TRW, NK, SACHS, ATE, LUK och FEBI BILSTEIN.
Så justerar du kopplingsvajern
Det är viktigt att kopplingsvajern har den rätta längden för att slitaget inte ska bli för stort samtidigt som du inte ska förlora effekten när du lägger i och ur kopplingen. Du kan justera kopplingsvajern till önskad och bäst längd genom att kopplingspedalen eller genom att vrida på en inställningsmutter eller själva frigörningsspaken. På så vis kan du justera den till den bästa längden där den inte slits för mycket men samtidigt inte är slak och ineffektiv.
När kopplingsvajern har gått av
Eftersom kabeln utsätts för extremt höga mekaniska dragningsbelastningar så kan den gå av vid långvarigt överdrivet slitage. När detta inträffar så kan du inte längre kontrollera med kopplingen igen och då kommer kraftöverföring mellan motorn och växellådan att inte längre kunna separeras på.
Byta ut kopplingsvajer
Kopplingen är oftast lätt att byta ut medan det kräver lite tid och tålamod att justera spänningen hos den nya installerade vajern. Börja med att avlägsna den gamla kopplingsvajern genom att ta bort dess klipp eller skruva loss dess skruvar vid pedalen och kopplingen. Därefter så kan du avlägsna och byta ut kopplingsvajern. Installera endast högkvalitativa kopplingsvajrar; dessa kan du beställa lätt och billigt i vår nätaffär. Vi har dessutom ett stort utbud av andra högkvalitativa reservdelar till många olika bilmärken och modeller.