Du har rätt att returnera din vara inom
14 dagar från det att du mottagit Tändspole till Motor
Mer
Följande betalningsmetoder finns tillgängliga in vår Tändspole till Motor webbutik
Mer
Efter du gjort din beställning i vår Tändspole till Motor butik, kan du välja fraktsätt:
Mer
Ange din e-postadress och lösenord
Har du inget konto på EURObildelar.se? Registrera dig dig på mindre än 1,5 minuter
Tändspolen - funktion, uppgift och tillverkare
Antändningen av bränsle-luftblandningen i bensinmotorer kräver en hög elektrisk spänning, vilket görs med hjälp av en gnista vid elektroderna i tändstiftet. Uppgiften för tändspolen är här att omvandla den vanliga batterispänningen på 12 volt till den högspänning som behövs. Så, en tändspole är konstruerad på liknande sätt som en transformator som använder principen av elektromagnetisk induktion. Den består främst av en laminerad järnkärna som bär två spolar, den primära och sekundära lindningen, gjord av koppartrådar. Vid tidpunkten för antändning, genomkorsas den primära lindningen av ström och därigenom induceras en hög spänning i sekundärlindningen. Därifrån passerar den höga spänningen genom tändkabeln till tändstiftet. En tändspole kan alstra spänning på mellan 15.000 och 30.000 volt, beroende av modell. Den har ett cylindriskt hus som är beläget i bilens motorrumme. Det finns spolar av olika typer för olika, numera konventionella tändsystem. Bland de ledande märkena av tändspolar är BOSCH, BERU, NGK, Janmor, HELLA, HITACHI och VALEO.
Tändspolens livslängd och orsaker till fel
Livslängden på en tändspole förkortas på grund av de konstanta mekaniska och termiska effekterna. Gränsen för körsträcka ligger någonstans mellan 60.000 till 80.000 kilometer. Den exakta livslängden kan dock variera stort. Äldre tändspolar skadas ofta av överhettning på grund av inre kortslutning. Möjliga mekaniska skador är mångsidiga och kan orsakas av till exempel starka motorvibrationer, skada eller läckande motorolja. Detta leder till felande kablar eller brott på spolen.
När tändspolen är defekt – Kontroll och byte av tändspolen
Tekniskt kunniga personer kan kontrollera detta och vid behov byta ut tändspolen. En felaktig tändspole visar sig ofta genom en instabil eller hackande motor, speciellt vid lägre hastigheter och under uppvärmningsfasen. Feltändning kan också vara ett vanligt symptom. Den elektriska kontrollen görs genom att mäta resistansen. Beroende på utformningen av tändspolen bör primärlindningens motstånd ha en resistans mellan 0,3 och 2 ohm, och sekundärlindningen mellan 8 och 19 kiloohm. Exakta instruktioner för kontroll och byte av tändspolen kan hittas på Internet och i teknisk litteratur. Du kan få en ny tändspole, liksom flera andra delar för många bilmärken, kostnadseffektivt i vår webbutik.