Artikel utbytbar plus deposition 353.42 kr (inkl. 25% moms) (du får tillbaka dem i utbyte mot den gamla reservdel) |
När du köper en komponent markerad som "utbytesprodukt" så behöver du betala både själva komponenten, och även för stomavgiften. Enligt den Europeiska lagstiftningen är stomavgiften densamma som den summa tillverkaren måste betala som garanti för att skicka tillbaka den gamla komponenten för renovering och återanvändning. Återbetalning av stomavgiften görs när den användna komponenten har kommit tillbaka. Betalningen av stomavgiften görs endast om föremålet tillverkas i ett område som hör till den Europeiska Unionen. Summan av stomavgiften bestäms av de som levererar komponenten. Därför kan samma komponent erbjudas med olika summor gällande stomavgiften beroende på leverantör, ibland har de inga stomavgifter överhuvudtaget.
Hur går det till?
1. Du betalar för den nya reservdelen och stomavgiften.
2. Du tar emot den nya delen.
3. Du tar emot den nya delen. Förbered den begagnade delen för leverans (dränera vätskan från delen i förväg, om den innehåller någon) (Dessa anvisningar gäller ej batterier).
4. Registrera din retur av den använda utbytesdelen via ditt personliga konto på EURObildelar.se.
5. Den begagnade komponente bör placeras i samma låda som den nya ersättningsprodukten levererades i. Bifoga fakturan som du fick med i brevet efter att du gjort beställningen. Detta kommer göra arbetsprocessen med din begäran snabbare.
6. Du måste skicka de begagnade delarna i propert skick till följande adress:
AUTODOC SE (Retoure - Lager R)
Rhinstrasse 132
12681 Berlin
Tyskland
7. Vi skickar den användna komponenten till tillverkaren för undersökning.
8. Som regel tar det det 6-8 veckor att bearbeta din begäran från det tillfälle då den returnerade delen anländer till lagret. Vi informerar dig om undersökningsresultaten.
Hur snart bör den användna komponenten skickas tillbaka?
Den användna komponenten bör skickas inom ett år från det datum då utbytesprodukt köptes.
Hur går det till när stomavgiften återbetalas om undersökningsresultatet är positivt?
Vi betalar tillbaka stomavgiften på samma sätt som du gjorde din betalning, eller genom att sätta in krediterna på ditt kundkonto hos EURObildelar.se.
Vad händer om undersökningsresultatet är negativt?
Vi informerar dig om att tilläggsavgiften inte kan returneras. Vi kommer behålla den undersökta reservdelen i vårt lager i 2 månader. Reservdelen kan skickas tillbaka till dig om du önskar det (EURObildelar.se står för fraktkostnaderna för den returnerade delen). Efter 2 månaders förvaring kommer reservdelen skrotas.
Vad har ni för policy gällande utbytesprodukter?
• Fraktkostnaden för den begagnade delen bekostas av kunden.
• Om kunden vägrar förse tillverkaren med en begagnad komponent, så betalas inte stomavgiften tillbaka och anses vara en kompensation för tillverkaren.
• Om den begagnade delen har omfattande skador eller stora sprickor så återbetalas inte stomavgiften.
• Om du skickar tillbaka en använd del från en annan kategori så är inte stomavgiften heller återbetalningsbar. Om du till exempel köpte en generator, men skickar tillbaka ett startbatteri.
• För att få tillbaka stomavgiften kan du även skicka ett liknande föremål som är köpt från en annan tillverkare. Om du till exempel köper en skivbroms från BOSCH men skickar tillbaka en skivbroms från TRW.
• Om den nya delen har egenskaper (strömförbrukning till exempel) som inte stämmer överens med den gamla, så behöver du höra av dig till tillverkaren och fråga om du kan skicka tillbaka en sådan komponent. Du kan göra detta via vår kundtjänst [email protected].
VILKA KATEGORIER INNEHÅLLER UTBYTESPRODUKTER?
Krav för begagnade delar:
* Instruktionerna är endast för information. Varje enskilt fall granskas separat. (Varje enkild reservdel genomgår en undersökning av tillverkaren)
• Bromsok
Kriterium för retur av bromsok:
Inbytesdelen måste överensstämma med den köpta delen.
Inbytesdelen måste vara fullständig.
Alla bromsokets styrbultar, fästen, anslutningar och luftnings ventiler måste vara inkluderade.
Inbytesdelen får ej uppvisa omfattande korrosionsskador.
Inbytesdelen får inte uppvisa sprickor eller maskinell bearbetning.
Endast inbytesdelar som kan återvinnas, tages i retur och stomavgift krediteras.
Förpackningens etikett får inte vara nedsmutsad, saknas eller innehålla annan text eller märken.
* Instruktionerna är endast för information. Varje enskilt fall granskas separat.(Varje enkild reservdel genomgår en undersökning av tillverkaren)
Orginalförpackning
Bosch, Elstock, GKN inbytesdelar måste returneras i sina orginalförpackningar. Om de inte skickas tillbaka i orginalförpackningen, accepteras inte inbytesdelen. Detta är leverantörens anspråk.
• Generator
Kriterium för retur av en generator:
- Oidentifierbara generatorer accepteras ej.
+ Tillverkarens OE etikett är närvarande, eller det etsade OE nummret på generatorn är läsbart och igenkännbart.
Korrosion
+ Generatorn har inte lagrats under en längre tid efter demonteringen, och har ingen korrosion på remskivan.
- Kraftigt korrogerad generator.
Skadenivå
+ Skadad plastkåpa.
+ En saknad ribba på framsidan och/eller bakre montering.
+ Kontakt avbruten före tätningen.
- Två saknade ribbor på framsidan och/eller bakre montering.
- Kontakt avbruten efter tätningen.
Generatorns fullständighet:
+ Generatorn är fullständig och sammansatt.
- Generatorn är ej fullständig eller ej sammansatt.
Effekten på den gamla generatorn måste motsvara effekten på den nya, annars kan ej stomavgiften betalas tillbaka.
• Startmotor
Kriterier för att returnera en starter:
+ Enheten är accepterad.
- Enheten är avvisad.
Identifierbarhet
- Oidetiferade startmotoret accepteras ej.
+ Tillverkarens OE etikett är närvarande, eller det etsade OE nummret på startmotorn är läsbart och igenkännbart.
Skadenivå
+ Reläets gjutna hölje är inte skadat.
+ Skada på startreläets plastdelar.
- Startmotorn är deformerad eller skadad, t ex på grund av yttre påverkan, ett trasigt hölje eller ett slitet drev.
- Skaftet är kraftigt missfärgat på grund av överbelastning (t ex en blå färg på grund av överhettning).
Korrosion:
+ Startmotorn har inte lagrats under en längre tid efter demonteringen, och har inga korrosions skador.
- Kraftigt korrogerad startmotor.
Startmotorns fullständighet
+ Startmotorn är fullständig och sammansatt.
- Generatorn är ej fullständig eller ej sammansatt.
- Kraftig korrosion av kugghjul.
- Bakplatta saknas.
- Skadad främre kåpa.
* Instruktionerna är endast för information. Varje enskilt fall granskas separat. (Varje enkild reservdel genomgår en undersökning av tillverkaren).
• Drivaxel
Kriterium för retur av en drivaxel:
Inbytesdelen måste vara av samma typ som reservdelen.
På drivaxeln måste vara komplett, bestående av de anslutna axlarna och båda lederna.
Den anslutande skaftet måste vara rakt. Böjda axlar kan inte bli renoverade.
Den anslutande axeln får inte vara rostig eller trasig.
Gängorna i lederna måste vara kompletta och kan monteras fast.
• Kompressor, klimatanläggning
Kriterium för retur av en AC Kompressor:
Enheten avvisas om:
Den är kraftigt korrogerad (skadad yta > 3 cm²).
Inte alla anslutningar till rörsystemet är ordentligt täckat med ursprungliga lock.
Axeln kan inte roteras manuellt 360°.
Inbytesdelen kan inte identifieras(märkeskylten är oläslig eller saknas).
• Servopump
Kriterium för retur av en styrservo pump:
Inbytesdelen accepteras om:
1. Pumpen är komplett och motsvarar delen från katalogen.
2. Det finns inga mekaniska skador.
3. Gängorna är i gott skick.
4. Pumpen kan inte returneras med en skadad trissa och axel.
5. Det är ingen skada på trissa, skaft eller adapter.
6. Locket är inte skadat eller förlorat.
• Styrväxel
Inbytesdelen accepteras om:
1. Styrlänken är komplett, dvs den innehåller:
- Gummidamasker
- Tryckslangar
- Parallellstag (om de medföljer den nya delen)
2. Styrlänken är inte kraftigt korrogerad
3. Inga mekaniska skador, delen är inte böjd, styrlänkens funktion är inte förhindrad, fästen är inte skadade.
4. Parallellstaget har inga skador på gängor, är böjd eller trasig.
5. Styrlänkens hydraulslangar och des delar är inte skadade eller saknas.
6. Styrstång eller dess splines är inte skadade.
7. Den returnerade styrlänken matchar den nya.
• Laddare, laddsystem
Kriterium för retur av ett turbo aggregat:
Inbytesdelen skall returneras komplett och samansatt.
Ingen av dess komponenter får vara demonterad, ersatt eller borttagen.
Inbytesdelen bör motsvara det köpta turbo aggregatet.
• Spridare
Kriterium för retur av en insprutningsventil
Delen är demonterad -> Ej acceptabelt
Munstycke saknas -> Ej acceptabelt
Kriterium för retur av en insprutningsventil
Kontakten skadad -> Ej acceptabelt
Kontakten trasig -> Ej acceptabelt
Kontakten smält -> Ej acceptabelt
Bränsle anslutning skadad -> Ej acceptabelt
Skada på insprutventilens hölje orsakad av felaktig hantering (t.ex hammarslag -> Ej acceptabelt
Skador på packningssätet -> Ej acceptabelt
• Insaprutningspump
Inbytesdel accepteras om:
Den returnerade inbytesdelen är av samma typ som den nya delen.
Insprutningspumpen är komplett.
Inga skador.
Reglerventilen är inte skadad
Returnerade inbytesdelar som har följande skador kan ej returneras:
Demonterad
Delar sakans
Kraftig korrosion
• Batteri
Krav för begagnade bilbatterier:
Tillverkarna ställer inga specifika krav på begagnade bilbatterier. Men vi rekommenderar att inte att öppna använda batterier och för att dränera vätskan (elektrolyter), eftersom det är farligt.
Hur man returnerar ett begagnat bilbatteri
Leverera det använda batteriet till vårt lager på följande adress: AUTODOC SE (Retoure - Lager R) Rhinstrasse 132, 12681 Berlin, Tyskland.
• Tändfördelare
Kriterium för retur av en tändspole:
Delen får inte bära spår av stark korrosion.
Tändspolens lock får ej saknas.
Kontakt får ej saknas.
Enheten måste var fullständig.
Oindtifierbara tändspolar accepteras ej.